УРОЦИ ПО ПРОГРАМИРАНЕ НА ЕЗИКА С /си/ - за начинаещите в програмирането, които има желание да станат добри програмисти във хардуера и софтуера предлагам един лесен, бърз и удобен за работа вариант на програмиране, писане на сорс кода и компилиране на сорс кода вариант за уиндоус, като можете да ползвате същия компилатор и на LINUX /линукс/. варианта за този компилатор е във така наречената DOS prompt /дос промпт/ или както се казва дос конзола в уиндоус. направил съм снимки на десктопа от различните етапи на писането на сорс кода, компилирането и как да направите първият си проект, какъв файл се получава след компилиране и как да го стартирате директно със бърза връзка /shortcut/ от файл менажера или с команда написана в дос конзолата на уиндоус. за по-старите в компютрите и програмирането дос конзолните команди са добре познати. за начинаещите ще трябва малко да прочетат как се използват командите в дос конзола. има много помощни сайтове и информация в интерента за това, като след някое време ще направя и видео урок в тубата как се работи с СИЛАНГ /clang/ компилатора.

какво ви трябва за първият ви проект ???

1. текстов редактор - NOTEPAD++ най-добрият с който да напишете своя първи сорс код. показаният код е лесна програма, която събира две положителни цели числа, НЕ по-големи от 255. за това са unsigned char /унсигнед чар/, което означава, че числата са без знакови челочислени стойности до 255 /шестнайсетично това е до стойност 0xFF/

ако видите бутон READ MORE, натиснете го за да видите съдържанието на цялата статия.

2. дос конзолата в уиндоус можете да намерите и стартирате, след като от старт бутона в уиндоус или търсачката напишете на английски command prompt. след стартиране на появилата се икона /черна/ ще се появи един черен прозорец с няколко надписа и ще видите един мигащ маркер. във графичния файл експлорер /file explorer/ можете да си направите папка по избор в която ще си направите вашият пръви проект. след това с комадни в дос конзолата /които можете да намерите в интернет/ трябва да стигниете до тази директория /папка /и да видите списъкът със файловете,които ви трябват за проекта. с нотепад++ написвате сорс кода и записвате файла в тази директория със име main.c . този файл ще бъде главният файл на вашият първи проект. другите файлове, които виждате на графиката по-долу са вече компилирания изпълним /стартиращ файл - програма за изпълнение/, вашата готова за употреба програма в уиндоус. другият файл със разширение *.bat същое  текстов файл, но той съдържа командата, която извиква компилатора за да направи от вяшият сорс код написан във main.c файла, готова програма за изпълнение.

3. следващата графика показва как изглежда съдържанието на вашата работна директория през файл експлорер /file explorer/

4. ако сте написали кода вярно и сте извикали командата за компилиране /clang main.c/ правилно, ще получите във същата директория файл със име >>> а.ехе <<< . това е вашият готов компилиран файл за изпълнение в уин, това е вашата готова за работа програма. във файл експлорер можете да кликнете два пъти фърху файла и да се стартира, а във дос конзолата можете да напишете името на файла а.ехе и да стартирате програмата да видите как работи.

5. ако обаче, сте допуднали грешка във вашият софтуер, компилатора ще изпише на кой ред и къде е грешката във вашият софтуер, както е показано по-надолу. следващата графика показва, че е въведена променлива, която не съществува в дефинициите на сорс кода.

6. ето и грешката, която ще се появи във дос конзолата, ако вашият сорс код има грешка.

компилатора clang можете да си изтеглите и да си инсталирате от гит хъб на следния линк

>>> https://github.com/llvm/llvm-project/releases

х32 >>> https://github.com/llvm/llvm-project/releases/download/llvmorg-15.0.3/LLVM-15.0.3-win32.exe

х64 >>> https://github.com/llvm/llvm-project/releases/download/llvmorg-15.0.3/LLVM-15.0.3-win64.exe

на графиката по долу съм показал как да стигнете до необходимите файлове за инсталация в уиндоус. кликнете на линка ASSET за да ви се отвори списъкът със файловете, прелистете надолу и намерете инсталационните файлове за уиндоус х32 за 32 битов уиндоус или х64 за 64 битов уиндоус инсталация.

директни линкове за инсталация

>>> https://github.com/llvm/llvm-project/releases

х32 >>> https://github.com/llvm/llvm-project/releases/download/llvmorg-15.0.3/LLVM-15.0.3-win32.exe

х64 >>> https://github.com/llvm/llvm-project/releases/download/llvmorg-15.0.3/LLVM-15.0.3-win64.exe

ВАЖНО УСЛОВИЕ ПО ВРЕМЕ НА ИНСТАЛАЦИЯТА !!!!!

ТАЗИ ОТМЕТКА КОЯТО Е ПОКАЗАНА НА ГРАФИКАТА ПО-ДОЛУ Е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ДА Я ПОСТАВИТЕ, ЗА ДА МОЖЕ КОМПИЛАТОРА ДА БЪДЕ НАМЕРЕН ОТ ВСЯКА ЕДНА ДИРЕКТОРИЯ НА ВАШИТЕ ПРОЕКТИ. ако на същия адрес за сваляне на компилатора откриете нова версия, можете да я свалите и да я инсталирате по същия начин диреткно върху старата. КАТО НЕ ЗАБРАВЯТЕ ОТНОВО ДА ПОСТАВИТЕ ОТМЕТКАТА ЗА ГЛОБАЛНИТЕ ПЪТИЩА !!!!

//=================================================================================

НОВИНИ

LORA модули - 433 MHz - 800 метра гарантирана комуникация

LORA модули - 433 MHz - 800 метра гарантирана комуникация на скорост 9600, 128 байта със чек сума 2 байта с връщане на флаг към предавателя за коректно предадени пакети и знак за стоп на предаването към този номер платка. следващата цел е един 1 километър и това мисля че ще е достатъчно.

 

 

конструкция IF {} ELSE {} - УРОЦИ ПО ПРОГРАМИРАНЕ НА ЕЗИКА С/си/

конструкция if {} else {} - УРОЦИ ПО ПРОГРАМИРАНЕ НА ЕЗИКА С/си/ - новият урок ще ви научи как да използвате конструкцията if {} else {} във програмирането за проверка на входящи, изходящи и/или преработващи се данни от софтуера. това е важна част от езиците за програмиране, без значение кои са, за да можете по всяко време в изпълнените на софтуера да сте сигурни, че данните които обработвате са коректни, както по стойност, така и по тип и размер на променливите в които ги записвате. за всички видове проверки, които могат да бъдат направени в прогрмирането има съответната софтуерна конструкция.

показаните графики могат да послужат на всички начинаещи и напреднали програмисти. работата в програмирането не е сложна или кой знае колко трудна, просто има някои основни похвати, които трябва да спазвате когато пишете вашия код. клипа със урока можете да намерите на канала в тубата.

 

 

първа проба ЛОРА трансфер - 400 метра

първата проба на приемане/ предаване с ЛОРА модулите постигна разстояние от 400 метра. с антените показани на снимката на предната статия. за новите антени и по-големите разстояния на комуникация ще имам грижата да изработя нови антени съобразени с честотата на модулите 433 MHz, и да направя нови проби, като желаното разстояние на коректно приемане предаване е между 600 до 1000 метра пряка видимост. за по-големи от 1000 метра, мисля че за сега не ми е необходимо. малко снимков материал от първия тест, като инфото е достоверно със хардуера и софтуера, който е на снимката.

 

 

 

 

Радио комуникация с LORA модули - 433 MHz

Радио комуникация с LORA модули - 433 MHz

//=================================================================================